خانه / ادبیات / سبک های ادبی و هنری / سورئالیسم / سورریالیست در سینما

سورریالیست در سینما

سورریالیست در سینما
  سورریالیست در سینما

سورریالیست در سینما رویکردی مدرن در حوزه نظری- نقد و تولید فیلم است که ریشه آن به دهه ۱۹۲۰ در پاریس برمی‌گردد

سورریالیست در سینما

سینمای سورریالیستی رویکردی مدرن در حوزه نظری- نقد و تولید فیلم است که ریشه آن به دهه ۱۹۲۰ در پاریس برمی‌گردد. مانند سینمای دادا– مشخصه‌های ویژه سینمای سوریالیستی- تلفیق- انکار روان‌شناسی دراماتیک و استفاده مکرر از تصاویر تکان‌دهنده است. نخستین فیلم سورریالیستی صدف و مرد روحانی است که در سال ۱۹۲۷ بر اساس سناریویی از آنتونن آرتو- توسط ژرمن دولاک ساخته شده است. از دیگر فیلم‌های شاخص این گونه می‌توان از سگ اندلسی و عصر طلایی ساخته لوییس بونویل و سالوادور دالی نام برد. بونویل فیلم‌های زیاد دیگری را با درجات مختلفی از اثر سوریالیستی تولید کرد.

 

اصول نظری

مایکل ریچاردسون در کتاب خود سوریالیسم و سینما در سال ۲۰۰۶ چنین استدلال می‌کند که آثار سوریایستی نه با سبک یا فرم‌شان- بلکه باتوجه به نتایج عمل فراواقع‌گرایی در آن‌ها- شناخته و تعریف می‌شوند. وی می‌نویسد: -سوریالیست‌ها در پی برآوردن و خلق برخی عوالم جادویی که فراواقعی شناخته می‌شوند- نیستند. علاقه آن‌ها اغلب و انحصارا به نقاط اتصال و لولاهای عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف -وجود- است. سوریالیسم همیشه در مورد عزیمت است تا رسیدن. یعنی همیشه به دنبال راه‌های خروج از آن‌چه هست می‌گردد تا یافتن آن‌چه هست! ریچاردسون به جای ارایه دادن یک زیبایی‌شناسی ثابت- سوریالیسم را چونان نقطه متغیر جذبه و کشش پیرامون آن‌چه که فعالیت پیوسته سوریالیست‌ها به دست می‌دهد- تعریف می‌کند.-

سوریالیسم بر اساس تصاویر غیرمنطقی و ذهن ناهشیار ترسیم می‌شود. با این‌حال نباید سوریالیست‌ها را به خطا خیال‌باف یا ناتوان از تفکر منطقی دانست. بلکه بسیاری از سوریالیست‌ها در این زمینه خود را انقلابی معرفی می‌کنند. به جای ارایهٔ یک زیبایی‌شناسی ثابت- می‌توان سوریالیسم را به عنوان یک شکل هنری همیشه در حال تغییر تعریف کرد.-

 

فیلم‌های سوریالیستی و فیلم‌سازان این سینما

آنتراکت: ۲۲ دقیقه- صامت- سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رنه کلر و فرانسیس پیکابیا و به کارگردانی کلر. این فیلم در ۴ دسامبر ۱۹۲۴ منتشر شده است.
روح مولن‌روژ: ۹۰ دقیقه- صامت- سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رنه کلر و والتر شالی و به کارگردانی کلر. این فیلم در فوریه ۱۹۲۵ در آمریکا و در مارس همان سال در فرانسه منتشر شد.
صدف و مرد روحانی: ۳۱ دقیقه- صامت- سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط آنتونن آرتو و به کارگردانی ژرمن دولاک. این فیلم در سال ۱۹۲۸ در فرانسه منتشر شده است.
ستاره دریایی: ۲۱ دقیقه- صامت- سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رابرت نستوس و کارگردانی من ری. این فیلم در سال ۱۹۲۸ منتشر شده است.
سگ اندلسی: ۱۶ دقیقه- صامت- سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط سالوادور دالی و لوییس بونویل و به کارگردانی بونویل. این فیلم در سال ۱۹۲۹ منتشر شده است.
عصر طلایی: ۶۰ دقیقه- مونو- سیاه و سفید و محصول فرانسه- نوشته شده توسط دالی و بونویل و به کارگردانی بونویل. این فیلم در سال ۱۹۳۰ منتشر شده است.

 

فیلم‌های متاخر
ژزف کورنل پس از ۱۹۳۰ و در آمریکا فیلم‌های سوریالیستی می‌ساخت. فیلم‌هایی مانند رز هوبارت محصول ۱۹۳۶. آنتونن آرتو- فیلیپ سوپالت و رابرت دسنوس فیلم‌نامه‌های فیلم‌های بعدی را می‌نگاشتند. سالوادور دالی در ۱۹۴۵ سکانس یک خواب در فیلم طلسم شدهٔ آلفرد هیچکاک را طراحی کرد. دالی و والت دیزنی در ۱۹۴۶ شروع به کار بر روی فیلمی به نام دستینو -انیمیشنی ۷ دقیقه‌ای- کردند که این پروژه در نهایت در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید.

آثار فیلم‌ساز و کارگردان تلویزیونی آمریکایی- دیوید لینچ مانند کله‌پاک‌کن- تویین پیکس- جاده مالهالند و اینلند امپایر- جز سینمای سوریالیستی طبقه‌بندی می‌شوند.

 

منبع : 

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

سوریالیسم

سوریالیسم – Surrealism

سوریالیسم یعنی بیان احساس یا اندیشه ی -خالص- بطوری که هیچ گونه زمینه ی فکری …

3 دیدگاه

  1. محشره

  2. محسن ایربیگی

    بی شک همه مطالبتون دسته اوله

    ممنون

  3. عالی هستید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =