خانه / هنر / امپرسیونیسم / پل گوگن – Paul Gauguin

پل گوگن – Paul Gauguin

پل گوگن
پل گوگن

پل گوگن با نام کامل اوژن آنری پل گوگن نقاش و تندیس‌گر فرانسوی و یکی از مهمترین چهره‌های سبک پسادریافتگری بود-

زندگی پل گوگن

پل گوگن در ۷ ژوین ۱۸۴۸ در پاریس به دنیا آمد. پل گوگن قبل از آن که تصمیم به نقاشی بگیرد چندسالی در ناوگان بازرگانی فرانسه کار و در دریا زندگی کرد.سپس شغلی را در یک موسسه دلالی سهام در پاریس آغاز کرد که پردرآمد بود.خانواده‌ای تشکیل داد. همسرش پنج فرزند به دنیا آورد. نقاشان امپرسیونیست به آثار نقاشی‌اش علاقمند شدند و آثارش را به نمایشگاه‌شان فراخواندند.

گوگن ۳۵ ساله بود که تصمیم گرفت علاقه‌اش به نقاشی را به حرفه آینده خود تبدیل کند. از همسر و فرزندان‌اش چشم پوشید و خود را یکسره در اختیار کار قرار داد.در نقاشی‌هایش به فرهنگ می‌پرداخت و طبیعت.عرفان- جاذبه‌های جنسی- رویا و حقیقت موضوع‌های نقاشی‌هایش بودند. او در آثارش رنگ را با ترکیبات تازه و غیرمنتظره‌ای به کار برد و به معانی روانشناختی رنگ پرداخت و از خط‌های گویا و ساده کردن طراحی سود جست.

گوگن از تمدن می‌گریخت و آن را نوعی بیماری می‌انگاشت. به شهر – پنتاون- در ایالت برتانی فرانسه رفت.در آنجا کوشید زندگی ساده روستایی را با داستان‌های انجیل بیامیزد.کشتی گرفتن یعقوب با فرشته -۱۸۸۸- یکی از نخستین آثار در این زمینه بود.زنان روستایی معتقد به این مبارزه تخیلی می‌نگرند- مبارزه‌ای که در ذهن‌شان انجام می‌شود.

هنرمندان شهر – پنتاون- در ایالت برتانی فرانسه آثار نقاشی به سبک پست امپرسیونیستی گوگن را تحسین می‌کردند. او پس از سفری به -پاناما- و – مارتینیک- دعوت ونگوگ را گرچه علاقه‌ای به این سفر نداشت پذیرفت و نزد او به شهر -ارل- رفت.گوگن که خود را برتر از هنرمندان زمانه خود می‌پنداشت- در سال ۱۸۸۹ خود را در قالب عیسی مسیح نقاشی کرد.

سفر بعدی او تاهیتی بود. گوگن با امید به دست‌یابی به آزادی کامل به این جزیره رفت- اما متوجه شد که رویاها در باره این جزیره پس از حمله اروپاییان به آن ازمیان رفته‌اند.او معترض بود که چرا مردمان این جزیره -سنت‌ها- مد و فرهنگ مسخره ما را تا حد خنده‌داری تقلید می‌کنند.- نقاشی‌های گوگن در تاهیتی اما این جزیره را چون بهشت تصویر می‌کنند.

گوگن که نقاشی‌هایش در تاهیتی آرزوی اروپاییان را در نزدیک شدن به بیگانگان تحقق می‌بخشید در باره سفرش به تاهیتی می‌نویسد که مردمان این جزیره گرچه غرایز اولیه خود را گم کرده‌اند اما هنوز -زیبا چون آثار هنری باقی مانده‌اند.- تابلوهای گوگن به فروش نمی‌رسیدند و او در فقر به زندگی‌اش ادامه می‌داد. همسرش نیز دیگر از او قطع امید کرده و با فرزندانش به دانمارک مهاجرت کردند.

اروپایی وحشی

گوگن دوسال بعد در فقر و تنگدستی به فرانسه بازگشت.می‌گوید که در این دوران گرچه وحشی‌تر از سابق بود- اما معلوماتش بیشتر شده بودند.در فرانسه از موفقیت خبری نبود.او باز به تاهیتی بازگشت- اما دیگر از زندگی سیر بود.کوشش او برای خودکشی ناموفق ماند.برای او که عاصی بود تنها نقاشی باقی مانده بود که با آن خود را مشغول کند.در این زمان برای به‌دست آوردن مخارج زندگی‌اش برای روزنامه‌های طنز مطلب می‌نوشت.

شهرت با تاخیر

گوگن با خلق اثر -از کجا آمده‌ایم؟ چه هستیم؟ به کجا می رویم؟- در سال ۱۸۹۷ میلادی به موضوع زندگی پرداخت- زندگی از تولد تا مرگ همراه با ترس‌ها و شادی‌های آن.گوگن با این اثر به شهرت رسید و آثارش مورد توجه قرار گرفتند. یک تاجر آثار هنری در پاریس تصمیم گرفت پل گوگن را حمایت مالی کند.

پل گوگن
پل گوگن

دیدگاه گوگن

گوگن که به دوره آخر قرن متعلق بود- تمدن را نوعی بیماری می‌انگاشت- و آرزوی زندگی طبیعی و ساده را در سر داشت. او از اروپا گریخت تا در سرزمینهای بکر و دوردست خود را با طبیعت یکی کند- و در میان اقوام بدوی- دنیای فراموش شده اسطوره را از نو بازیابد. او از نخستین هنرمندان اروپایی بود که به هنر شرق کهن و هنر پیشاکلومبی جلب شد. سنت طبیعت‌گرایی اروپایی را فروگذارد- و علیه واقع‌گرایی امپرسیونیست‌ها- و برداشتها علمی نیوامپرسیونیست‌ها واکنش نشان داد. رنگ را-مستقل از کارکرد توصیفی- و با تاکید بر ارزشهای تزیینی و عاطفی آن- در سطحهای تخت به کار گرفت. همچنین- با توجه به باسمه‌های ژاپنی شیشه نگاره‌های قرون وسطای اروپایی- برای ایجاد نقشهای موزون از خطهای سیاه مرزی استفاده کرد. بدین سان- نظریه سنته تیسم را پیش نهاد -او ابتدا- اصطلاح -سنته تیست-سمبلیک- را برای توصیف روش خود به کار برد- بعدها- گروه نبی‌ها بر اساس همین نظریه زیباشناسی او طرح- استخوان‌بندی کار است و رنگ- برجستگی و فاصله و معنا را می‌نمایاند. فضا نیز یک صفت ایستا و ثابت طبیعت نیست- بلکه کیفیتی بیان شدنی است همان قدر با رنگ که با خط. چنین فضایی را می‌توان در دو بعد و کاملا پرمعنا مجسم کرد. گوگن در آن زمان که هنوز تحت تاثیر امپرسیونیسم بود- استعداد رنگ‌پردازی خود را نشان داد. ضمن بررسی اصول تصویری- بارها توجهش به معنای روان‌شناختی رنگ جلب شد- و چنین نتیجه گرفت که از این طریق – و بدون توسل به ادبیات ـ تفسیر موضوع ممکن است.

برخی آثار

پرده کشتی‌گرفتن یعقوب با فرشته- یکی از نخستین کوشش‌های او در استفاده از رنگ چون وسیله‌ای برای بیان بود. پرده مسیح زرد نیز- بیش از آنکه تصویری از واقعیت باشد- تجسم صورت خیالی است که به مدد هماهنگی شکل‌های ساده‌شده و رنگ‌های تند و درخشان حاصل آمده‌است. گوگن دریافته‌بود که اگر گویایی عناصر تجسمی برای القای انگارهای نایاب کافی به نظر می‌رسد- پس سرمشق طبیعت دیگر اهمیت و اعتبارش را برای هنرمند از دست می‌دهد- و هنر همانا بیان انتزاعی می‌شود.

نقاشی گوگن در تاهیتی عمق بیشتری پیدا کرد. او در اقلیم استوایی هویت خود را یافت- و از طریق تماس نزدیک با ذهنیت بدوی- نومایگی اش رخ نمود- و هنرش به حد کمال رسید. در پی افسانه‌ها می‌گشت- و افسانه‌ها از درونش سر برمی‌کشیدند. دختری اهل تاهیتی را خوابیده در بسترش می‌دید- و ناگهان افسانه مردم پلینزی درباره مرده راه رونده به ذهنش می‌رسید. اینها را درهم می‌آمیخت- و پرده‌ای چون روح مرده به هنگام تماشا- را از کار درمی‌آورد. او در جزایر جنوب با آفریدن آثاری از این دست- عشق خود را به زندگی طبیعی بیان می‌کرد- و پیگیرانه می‌کوشید به مدد مصالح کهن بدیلی در برابر تمدن عصر جدید بنا کند. با این حال- گوگن نه قصد تصویرگری افسانه‌ها را داشت- و نه خود را نقاش موضوعهای تمثیلی می‌دانست. هدف او دستیابی به نوعی نقاشی پیکرنما بود که بیانگر نماد عام انسانی باشد. گرایش وی- در اساس- به دیوارنگاری و هنر تزیینی پر معنا-همانند هنر مصریان باستان بود.

ویژگی کار گوگن

ساده کردن طراحی- و کاربست رنگ ناب که نقشهای وسیع چسبیده به صفحه تصویر را شکل می‌دهد- جملگی در راستای این هدف اند. او رویاها و عواطف درونی اش را به مدد این نقشهای دو بعدی- خطهای گویا- و رنگبندی نمادین- عینیت می‌بخشد. ارزش واقعی او در دنیای هنر پس از مرگش شناخته شد. یادواره گوگن در سالن پاییز- آغازی برای معرفی دستاورد هنری او بود. دیری نگذشت که جنبشهای فوویسم و اکسپرسیونیسم اصول کارش را دنبال کردند. از سوی دیگر- داستان زندگی تلخ و پرماجرایش-همچون زندگینامه وان گوگ-بارها در قالب فیلم و رمان بازسازی شد. از جمله دیگر آثارش:چهره هاله دار نقاش- زنان اهل تاهیتی- ماه و زمین- از کجا آمده‌ایم؟ کیستیم؟ به کجا می‌رویم؟- اسب سپید- سواران در ساحل- مجسمه زن اهل کاراییب- باسمه نوآ.

فعالیت‌ها

پل سزان- پل گوگن- ون گوگ کوشیدند در ورای صفحه‌های ناپایدار و گذرای رنگی که جاذب چشم و فریبنده است به‌وسیله رنگ ایجاد عمق و ژرفا کنند و در پی یافتن کشش تصویر فرم‌ها روی بوم به‌وسیله رنگ‌های خالص و لکه‌های یکدست رنگ بودند.

مرگ در تنهایی در بهشت

مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی- بیماری‌های گوناگون و اختلافات همیشگی با مقامات اداره مستعمرات فرانسه عرصه را بر گوگن تنگ کرده بودند.او که دیگر کمتر نقاشی می‌کرد در سال ۱۹۰۳ در سن ۵۵ سالگی در یکی از جزایر مارکیز در جنوب اقیانوس آرام درگذشت و به این ترتیب زندگی یکی از آفرینندگان مفهوم جدید نقاشی به پایان رسید.

زندگی یک هنرمند

گرچه پل گوگن همواره با اعتماد به نفس به آثار خود می‌نگریست و آنها را پراهمیت می‌دانست- اما پس از مرگش بود که توجه کلکسیونرهای آثار هنری و موزه‌ها نسبت به او و آثارش جلب شد. امروز پل گوگن یکی از مشهورترین هنرمندان تاریخ اروپا به حساب می‌آید. بنیاد بیلر در سوییس از هشتم تا ۲۸ ژوین حدود ۵۰ اثر گوگن را که به موزه‌های مختلف و صاحبان شخصی جهان تعلق دارند- در نمایشگاه شهر بازل عرضه می‌کند.

برخی از آثار پل گوگن

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

پل گوگن
پل گوگن

 

منبع :

آرتیبیشن

پرشین وی

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

محسن یگانه

محسن یگانه – Mohsen Yeganeh

محسن یگانه خواننده پاپ- آهنگساز- تنظیم کننده و ترانه سرای موسیقی ایرانی است- محسن یگانه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پنج =