خانه / ادبیات / سبک های ادبی و هنری / هایپرریالیسم – Hyperrealism

هایپرریالیسم – Hyperrealism

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

هایپرریالیسم یا فزون‌واقع‌نمایی یا واقع‌گرایی افراطی – رویکردی به واقع‌نمایی با الهام از هنر عکاسی است که در آن به‌صورت بسیار دقیق و عکس‌گونه چهره و پیکر انسان و اشیای صنعتی در ابعاد بزرگ تصویر می‌شود- به سبکی در نقاشی و مجسمه‌سازی گفته می‌شود که یک عکس یا نمونه واقعی را با جزییات دقیق تداعی کند

هایپرریالیسم

در اواسط دهه شصت قرن بیستم میلادی -١۹۶۶- گروهی از هنرمندان امریکایی با روی آوردن به نقاشی از روی عکسهای فرا واقعگرایانه- حرکت و جنبشی را بنیان نهادند که اکنون پس از گذشت نیم قرن تبدیل به سبک هنری فراگیری شده است که هم نزد خواص جایگاه ویژه ای دارد و هم بدلیل ظاهر عامه پسند آن- از مقبولیت
عمومی برخوردار میباشد. هایپر ریالیسم- فتوریالیسم و سوپر ریالیسم واژگانی هستند که این سبک با آنها نامیده میشود. عکسهایی که برای نقاشی مورد استفاده
هایپر ریالیستها قرار میگرفت- شامل عکسهای با کیفیتی بود که توسط دوربینهای مختص عکاسی فرا واقعگرایانه گرفته میشد. این دوربینها قادر به ثبت جزییاتی
بودند که چشم انسان در حالت عادی و معمولی قادر به روییت آنها نبود و نقاش با تکنیکی بی عیب و نقص و صحت و دقتی شگرف- بقدری واقعی این عکسها را به
تصویر میکشید که مخاطب را در موجی از شگفتی فرو میبرد.
هنرمند هایپر ریالیست میبایست از تکنیک و توانایی بالایی برخوردار میشد تا بتواند با درک و ارایه سطوح گوناگون و پیچیده واقعیت- مخاطب را با دنیایی واقعی تر از خود واقعیت روبرو کند. به همین سبب و بخاطر اهمیت تکنیک نزد نقاش هایپر ریالیست- همواره در ارزیابی و نقادی آثار هایپر ریال- جایگاه تکنیک مناقشه بر انگیز بوده و البته بدلیل عدم شناخت همین جایگاه تکنیک قضاوتهای اغلب نادرستی در باره این هنرمندان شده است.

ما در اینجا قصد نداریم بحث تکنیک و جایگاه آن در اثر هنری را بشکافیم- که این خود مقوله ایست قابل بررسی و تامل که فرصت و مجالی دیگر را میطلبد.
ما در اینجا سعی بر این داریم تا تنها براین حقیقت آشکار صحه بگذاریم که نمیتوان آثار این هنرمندان را تکنیک محض تلقی نمود. هنرمند هایپر ریال در گیر
و دار جدال تکنیکی خود با تیرگیها و برجستگیها و فعل و انفعالات نور و رنگ- تجربه بصری خاصی از واقعیت را منعکس میسازد که تنها مختص هویت منحصر بفرد
خود اوست. حال آنکه در ظاهر ممکن است چنین بنظر آید که وی سعی در نمایش محض و بی چون و چرای فرا واقعیت- منهای هویت فردی خویش مینماید. ‌هایپر ریالیست‌ها
با تقلید کردن و همزمان با آن بهبود و اصلاح عناصر تصاویر عکاسی شده ساختار بصری تصویر را به اختصار درآورده و با دقت بیشتر در سایر عناصر تصویری به خلق اثری می‌پردازند که در آن بافت‌ها- سطوح و افکت‌های نوری و سایه‌ها همگی در جهتی به کار گرفته میشوند تا نقاشی شفاف تر- واضح تر و به صورت ویژه ای ممتازتر از عکس اصلی و حتی سوژه واقعی پدیدار شود. ریشه‌های ‌هایپر ریالیسم در فلسفه ژان-بودریار- ژان بودریار – Jean Baudrillard- متفکر و نظریه پرداز پست مدرن – است که می‌گوید: -شبیه سازی چیزی که هیچ وقت واقعا وجود نداشته است-. به عبارتی اثر هایپر ریالیستی همانقدر که واقعیست- همانقدر هم غیر واقعیست و زاییده ذهن هنرمندی میباشد که توهمی از فرا واقعیت را برای ما رقم میزند. هایپر ریالیسم آنجا که ظاهرا تلاش می کند تا واقعیت را تحریف نشده و بدون دخالت هویت فردی هنرمند منتقل کند- در حقیقت میخواهد هنر مدرن را سرزنش کند و با نادیده گرفتن حضور هنرمند- ما را از تصور هنرمند قهرمان در متدولوژی هنر مدرن دور کند و نوعی شورش زیباشناختی علیه معیارهای رایج هنر مدرن را بر پا کند.

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

تاریخچه و معرفی نقاشان هایپرریالیسم

نسل اول نقاشان فتو ریالیست

نسل اول نقاشان هایپرریالیسم را در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنرمندانی چون چاک کلوز- رابرت بچل- ریچارد استس- آدری فلک- تام بلک ول- ران کلیمن- دان ادی-
رابرت کاتینگهام- چارلز بل- رالف گویینز- جان بیدر- بن کونزت- جک مندنهال- ریچارد مک لین و جان سالت که تنها غیر امریکایی حاضر در این جمع با اصلیت
بریتانیایی بود- تشکیل میدادند. اغلب هنرمندان هایپر ریالیست و فتو ریالیست همزمان به هنر عکاسی نیز میپرداختند و بعنوان عکاسان ریالیست فعالیت داشتند.
از جمله چاک کلوز که به دلیل سبک خاص در عکاسی چهره- از بنیانگذاران گروه عکاسان ریالیست دهه ۶۰ میلادی آمریکا محسوب میگردد. بطور کلی موضوعات نقاشیهای فرا واقعگرایانه فتوریالیستها را شیوه زندگی امریکایی و مظاهر فرهنگ و تمدن ماشینی و مدرن جامعه سرمایه داری امریکا تشکیل میداد: تام بلک ول به عنوان
نماد آزادی پنجره های فروشگاه ها و همچنین موتورهای گازی را نقاشی میکرد. رابرت بچل به نمایش زندگی روزمره بخش های مختلف جامعه امریکا در نقاشی هایش
پرداخت. ریچارد استس شروع به منعکس نمودن قطعات آسمان خراش های نیویورک کرد. ران کلیمن کامیون های بزرگ امریکایی- دان ادی سپرهای فلزی و براق اتوموبیلها و رالف گویینز رستوران های فست فود را در کنار ماشینهای امریکایی آن دهه به تصویر کشید. آدری فلک تنها زن هایپر ریالیست گروه نیز لوازم آریشی چیدمان
شده را نقاشی کرد. ریچارد استس به بازتاب نماهای شهری همراه با نمودی از اشکال هندسی پرداخت.

نسل دوم نقاشان هایپرریالیسم

نسل دوم هایپرریالیستها در سالهای ۱۹۸۰ و دهه ۹۰ میلادی ظهور میکنند. در این ایام تلاشهای نسل اول به بار نشسته و این جنبش در عرصه جهانی گسترش و
مقبولیت در خور توجه ای بدست آورده است و پیشرفت های نوین هنری بدنبال استفاده از فناوری های جدید و تکامل یافته دیجیتال- در آثار نقاشان این دوره
نمود بارز دارد. فرا واقع گرایان نسل دوم مخصوصا بر نمایش مجموعه وسیع آسمانخراش ها و چشم اندازهای شهری تمرکز داشتند. هنرمند ایتالیایی آنتونی برونلی
با کنار هم قرار دادن عکسهایی که با لنزهای واید گرفته بود موضوعات نقاشیهایش را شکل میداد. رابرت جیونیک مناطق روستایی را در شب و دیویس کان سینماهای
قدیمی را نقاشی میکردند. راد پنر با استفاده از دوربین های دیجیتال با قابلیت تفکیک پذیری بالا به دقت و ظرافت قابل ملاحظه ای در نمایش جزییات دست
یافت.

نسلهای بعدی نقاشان هایپر ریال

با ظهور نسلهای بعدی از ۱۹۸۰ تا کنون- جنبش هایپر ریال یک واقعه و سبک بین المللی شده است. فرا واقع گرایان امروز با کمک ابزار های نوین تصویر
برداری- به عکاسی و متعاقب آن به نقاشی فرا واقع گرایانه در ابعادی وسیع تر و متکامل تر از پیش می پردازند. شفافیت و وضوح بالای عکس های دیجیتالی
زمینه را به گونه ای رقم زده است که نقاشیها را به طرز باور نکردنی ای به سمت فرا واقعگرایی سوق می دهد. روبرتو برناردی نقاشی های اشیاء بی جان را
اجرا می کند. رافایلا اسپنس عکس هایی را که خودش بر فراز آسمانخراش ها یا درون بالگردها میگرفت- نقاشی کرد. و اکنون هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا
پس از گذشت حدود پنجاه سال از عمر هایپر ریالیسم و حصول پیشرفت از لحاظ درونمایه و فن سبک هنری- در اشکال و موضوعات بسیار متنوع و کوناگونی به نقاشی
و طراحی هایپر ریال میپردازند.

دیدگاه

بهترین نقاشی‌های هایپرریالیسم معمولا آن‌هایی‌اند که با عکس اشتباه گرفته می‌شوند و همین است که توانایی یک هنرمند فزون‌واقع‌نما را نشان می‌دهد- توانایی تکنیکی تولید یک نقاشی که آن‌قدر به واقعیت نزدیک باشد که با عکس اشتباه گرفته شود. نقاشان این سبک در این روند آن‌قدر بر عدم دخالت در واقعیت تاکید دارند که کارشان ماشینی به نظر می‌رسد. اما یک هنرمند موفق کاری می‌کند که توانمندی در پس کار ظاهرا ماشینی تابلوهای فزون‌واقع‌نگار پنهان شود.

هنر فزون‌واقع‌نمایی دنیای واقعی و فیزیکی را جدی می‌گیرد- آن‌قدر که گاهی در نقاشی‌ها با دنیای واقعی‌تری روبه‌رو هستیم تا در واقعیت. هایپرریالیسم تلاش می‌کند واقعیت را تا آن‌جا که می‌تواند تحریف‌نشده منتقل کند.

روش

در هایپرریالیسم از عکس استفاده می‌شود- به این ترتیب که از یک صحنه چندین عکس از یک زاویه می‌گیرند- سپس شروع می‌کنند به نقاشی آن صحنه- پس از چاپ عکس‌ها- از آن برای تصحیح خطوط نقاشی و اگر رنگی بودند برای تصحیح رنگ‌ها استفاده می‌کنند- البته برای دقت بیشتر با شطرنجی کردن عکس کارشان را پیش می‌برند.

هنرمندان

-کانالتو- هنرمند ایتالیایی و -ریچارد استس- را می‌توان از نقاشان بارز این سبک نام برد.

در ایران

مریم نایب رزمگاهی- یکی از هنرمندان ایرانی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. پس از اتمام تابلوی -ببر در آب- این هنرمند ایرانی و نخستین واکنش‌های مثبت از جانب سایت‌ها و جامعه هنری- بسیاری از سایت‌های بین‌المللی معتبر و مطرح حیات‌وحش از جمله وایلدلایف پلنت- کریتیو انیمال آرت- وایلد لایوز – نَت‌جیو و وایلدلایف پیج نیز این اثر را بعنوان یک -اثر هنری بی‌نظیر و البته متفاوت- معرفی کردند. در نهایت سایت فیوری‌اسمایل این اثر را بعنوان یکی از 100 نقاشی هنری برجسته در کل دنیا معرفی کرد. فیوری اسمایل در عنوان مطلب خود نوشت: -1000 اثر هنری که سخت می‌توانید باور کنید عکس نیستند- و این یک واقعیت است.

برخی از آثار نقاشان هایپرریالیسم

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

هایپرریالیسم
هایپرریالیسم

 

منبع :

mahvis.net

کانون

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

لوسین فروید

لوسین فروید – Lucian Freud

لوسین فروید با نام اصلی لوسین میشایل فروید نقاش واقع‌گرای بریتانیایی متولد آلمان و یکی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =