خانه / نام آوران / ماریو بوتا – Mario Botta

ماریو بوتا – Mario Botta

ماریو بوتا
ماریو بوتا

ماریو بوتا معماری پر آوازه اهل سوییس است. اثر او الهام گرفته از اثر Le Corbusier-Carlo Scarpa- و -Louis Kahn- است- ماریو بوتا پس از ساختن اثر زیادی در کشور سوییس کم‌کم به کشورهای خارجی راه پیدا کرد و به یک معمار بین‌المللی تبدیل شد

زندگی ماریو بوتا

ماریو بوتا در سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوییس متولد شد. وی یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بوده و در رشته محاسبات ساختمان آموزش دیده است. ماریو بوتا همکاری با معماران به نام و مشهوری چون لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵-۱۹۶۹ و لویی کان در سال ۱۹۶۹ -یکی از مهم ترین اعضای مدرسه فنی سوییس- را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. ماریو بوتا یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز بود که در همین راستا گرایشهای فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی ساده و ظریف در کارهای او به چشم میخورد. نخستین کار وی خانه روحانی در ترتاکه -۱۹۶۱-۱۹۶۳- بود که از خود به یادگار گذاشت.

از ویژگی های بارز در طراحی های ماریو بوتا می توان به- دقت زیاد در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی- توجه به سادگی در انتخاب الگوهای معماری- گرایش به فرم های هندسی- تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا- ایجاد فضای سایه روشن در کارها- دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز- تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارهای وی اشاره کرد.

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید- توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد. حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند. خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تاکید دارند. سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند. سایه کنج- شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.

 

ماریو بوتا
ماریو بوتا

یکی از دیگر ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ- حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند و تبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.یکی از عناصری که در کارهای بوتا به چشم میخورد- تر سیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای است که غالبا ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

تاثیر تفکرات بوتا در مورد طراحی کلیسا را می توان در کارهای او به روشنی دید. از آن جمله تفکرات و گفته های بوتا می توان به -امروزه کلیسا فرصتی است استثنایی برا ی ساخت و تقویت فضایی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند- و یا اینکه -کلیسا ایجاد مکث می کند- یک لحظه سکوت- فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن- و یا -کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری است برای تلفیق دوباره با گذشته- اشاره کرد.

آثار وی غالبا از مواد آجری استفاده می‌برد.
مهمترین آثار او:

۱۹۶۷ مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر- کلرادو -ایالات متحده-
۱۹۷۱ خانه‌های شخصی در کدنزو کدنزو -Cadenazo -۱۹۷۰–۷۱- ریوا سن ویتل -Riva San Vitale -۱۹۷۱–۷۳- لیگرنتو-Ligornetto -۱۹۷۵–۷۶- ستبیو Stabio -لا کسا رتندا- ۱۹۸۲- مربیو سوپریوره Morbio Superiore -۱۹۸۴- دارو-Daro -۱۹۹۲
۱۹۸۷ بانک استانی فریبورگیویسfribourgeoise- فریبورگFribourg -سوییس-
۱۹۸۷ خانه فرهنگ- چمبری Chambéry -فرانسه-
۱۹۸۷ خانه کتاب- تصویر و صدا فرآنکولرسایس میترراند François Mitterrand- ویللوربننVilleurbanne -فرانسه-
۱۹۸۸ لا بنکا دل گتردوLa Banca del Gotardo- لوگنو Lugano -سوییس-
۱۹۹۴ کلیسای سنت جین‌باتیست د مگنو Saint Jean-Baptiste d Mogno- تسین Tessin -سوییس-
۱۹۹۴ موزه هنر مدرن- سن فرانسیسکو -آمریکا-
۱۹۹۵ کلیسای جامع معاد La Cathédrale de la Résurrection- آوری -فرانسه-
۱۹۹۶ کلیسای سنتا ماریا دگلی آنجلی- مونته تمروو Monte Tamaro -سوییس- و موزه جین تینگولیJean Tinguely در بال
۱۹۹۸ کنیسای سیمبلیستا- دانشگاه تل‌آویو -اسراییل-
۱۹۹۹ موزه بنیاد مارتین بدمر- کلگنی -سوییس-
۲۰۰۰ کلیسای ازنو دی سروزا Azzano di Seravezza -ایتالیا-
۹۷۲–۷۷ مدرسه در مربیو اینفریرMorbio Inferiore- کنتن دود تسینcanton du Tessin -سوییس-

 

ماریو بوتا

 

ماریو بوتا
ماریو بوتا

 

منبع :

معماری دیفال

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

آراپیک باغداساریان

آراپیک باغداساریان – Arapic Baghdasariyan

آراپیک باغداساریان کاریکاتوریست- طراح گرافیک- کارگردان و مترجم ایرانی بود -آراپیک در اواخر عمر کوتاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دو =