خانه / دسته‌بندی نشده / فردریک باستیا – Frederic Bastiat

فردریک باستیا – Frederic Bastiat

فردریک باستیا
فردریک باستیا

فردریک باستیا با نام کامل کلود فردریک باستیا نظریه‌پرداز لیبرال کلاسیک- اقتصاددان سیاسی فرانسوی و عضو مجمع فرانسه بود- او به خاطر توسعه دادن مفهوم اقتصادی هزینه فرصت سرشناس است- کلود فردریک باستیا از مالکیت خصوصی- بازار آزاد و دولت محدود هواخواهی می‌کرد

زندگی فردریک باستیا

فردریک باستیا در از علمای اقتصاد خوشبین اهل فرانسه در ۳۰ ژوین ۱۸۰۱ در شهر بایون جنوب غربی فرانسه -Bayonne- به دنیا آمد. باستیا در ده سالگی یتیم شد و پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش او را بزرگ کردند و آموزش دادند. در هفده‌سالگی مدرسه را برای کار در بنگاه صادراتی خانوادگی‌شان در شهر بایون ترک کرد و آن جا بود که با مشاهده انبارهای تعطیل‌شده- جمعیت رو به کاهش و افزایش فقر و بیکاری پدیدآمده به میانجی محدودیت‌های تجاری- پلیدی‌ها و شرارت‌های نهفته در حمایت‌گرایی را بی‌واسطه آموخت. پدربزرگش که درگذشت- ملک خانوادگی‌شان در مورگون به باستیای بیست و پنج ساله به ارث رسید و به این ترتیب توانست برای بیست سال بعد- همچون دانشمند و کشاورزی اصیل‌زاده و متشخص زندگی کند. باستیا افرادی را برای کار در این مزرعه خانوادگی استخدام کرد تا بتواند بر دلمشغولی‌های فکری‌اش تمرکز کند. در آن زمان باستیا دوست داشت- شاعر شود. هرچند این آرزو هیچ‌گاه محقق نشد- اما می‌تواند توضیحی برای ویژگی ادبی کارهای بعدی‌اش باشد. البته زندگی تجاری- جهت علایق فکری‌اش را تغییر داد.

مشتاقانه و با حرص کتاب می‌خواند و تقریبا درباره همه گونه‌های ادبیات با دوستانش گفتگو و مجادله می‌کرد. او بیشتر اوقات خود را به کار کشاورزی صرف داشت. باستیا به عضویت انجمن ایالتی و نمایندگی مجلس موسسان فرانسه نیز درآمد.

باستیا به اقتصاد علاقه‌مند شد. او آثار کلاسیک‌های انگلیسی مثل آدام اسمیت و دیوید ریکاردو و البته کارهای اقتصاددانان بزرگ فرانسوی مثل فیزیوکرات‌ها و ژان باپتیست سی را مطالعه کرد. با چند نفر از دوستانش یک کلوپ بحث راه انداخت- جایی که در آن در مورد مسایل اصلی آزادی اقتصادی و تجارت آزاد بحث می‌کردند. در ۱۸۲۵ مزرعه‌ای در نزدیکی روستای موگرون به ارث برد که او را از لحاظ مالی مستقل کرد. در ۱۸۳۱- با ماری کلوتید هیارت ازدواج کرد- اما آن ازدواج دیری نپایید. استقلال مالی جدیدش در مقام زمین‌دار به او این فرصت را داد تا درگیر زندگی اجتماعی شود- اولین نمود این درگیری این بود که در ۱۸۳۱ قاضی صلح -رییس نهاد دادرسی مردمی یا شورای حل اختلاف. مترجم- آن منطقه شد و پس از آن به شکل حرفه‌ای به نویسندگی اقتصادی روی آورد. در آن سال در نشریه‌ی معروف -ژورنال اقتصادی- مقاله‌ای چاپ شد که مولفش را تقریبا یک‌شبه مشهور کرد. عنوان این مقاله آینده‌ی باستیا را رقم زد: -تاثیر تعرفه‌بندی انگلیسیان و فرانسویان بر آینده‌ی مردم این دو کشور-. باستیا در این مقاله سیاست‌های تجارتی بریتانیا را که معطوف به تجارت آزاد بود- با سیاست‌های حمایت‌گراتر فرانسوی مقایسه می‌کند. این‌گونه تاثیرات سودمند -اتحادیه‌ی مخالفان قانون غله– جنبش هواداران تجارت آزاد در بریتانیا- مورد توجه فرانسویان قرار گرفت.

اندیشه‌های فردریک باستیا

کلود فردریک باستیا از مالکیت خصوصی- بازار آزاد و دولت محدود هواخواهی می‌کرد. وی معتقد است:
-اگر کالاها از مرزها عبور نکنند سربازان عبور خواهند کرد.-

بازار آزاد

بن‌مایه اصلی و بنیادین نوشته‌های باستیا این بوده که تا وقتی کارکرد دولت به حفظ جان- آزادی و مالکیت شهروندان در برابر دزدی یا هجوم دیگران محدود شود- بازار آزاد ذاتا سرچشمه‌ای برای -همسازی اقتصادی- میان افراد خواهد بود. از نگاه باستیا اجبار دولتی تنها هنگامی پذیرفتنی است که پشتیبان -امنیت فرد- آزادی و حقوق مالکیت باشد و سایه عدالت را بر سر همه بگستراند-.

باستیا بر کارکرد بازار آزاد در هماهنگ‌سازی برنامه‌ها – درون‌مایه‌ای بنیادین در مکتب اتریش- پا می‌فشرد- چون اندیشه‌اش از برخی نوشته‌های آدام اسمیت و اقتصاددان بزرگ فرانسوی طرفدار بازار آزاد همچون ژان‌باتیست سه- فرانسوا کنه- دستو دوتراسی- شارل کنت- ریشار کانتیون -که در ایرلند زاده شد و در فرانسه سکنی گزید- و آنه رابرت ژاک تورگو تاثیر گرفته بود. این اقتصاددانان فرانسوی در میان پیشگامان مکتب جدید اتریشی بودند و نخستین بار مفاهیمی چون بازار به مثابه فرایندی پویا و رقابتی- تکامل پول در بازار آزاد- نظریه ارزش ذهنی- قوانین مطلوبیت و بازدهی نهایی نزولی- نظریه تعیین قیمت منابع بر پایه تولید نهایی و بیهودگی کنترل قیمت‌ها به طور خاص و دخالت‌گرایی اقتصادی دولت به طور کلی را پرورش دادند.

فردریک باستیا
فردریک باستیا

مالکیت

دیدگاه باستیا در باب مالکیت از نظریات اقتصادی او در زمینه ارزش و ترقی تاثیر می‌پذیرد. از دید او نفع شخصی و امکان تصاحب و تملک محصول کار و کوشش بهترین مشوق و محرک انسان در تلاش معاش است. ولی با پیشرفت انسان از آنجا که حیطه فواید رایگان تنگتر می‌شود- امکانات تملک نیز کاهش می‌یابد. البته امکانات مالکیت در برخی از فعالیت‌های انسان از بین می‌رود و در برخی دیگر- انتقال می‌یابد. فقط زمانی مالکیت از جامعه بشری رخت بر می‌بندد که همه چیز برای همه کس به اندازه زیاد وجود داشته باشد و دیگر کسی برای به دست آوردن نیازمندی‌های خود مجبور به کار و کوشش نباشد و انسان به مقامی عالی و خدایی برسد.[۳]

حقوق کارگران

فردریک باستیا همچنین تلاش زیادی کرد تا پارلمان فرانسه حق آزادی کارگران برای امتناع از کارکردن در شرایط نامناسب را به رسمیت بشناسد. او با صدای بلند اجبار قانونی برای وادار کردن کارگران به کارکردن با دستمزدهای پایین و شرایط تحمیلی را به عنوان برده‌داری افشا کرد و راه را برای قانونی کردن حق اعتصاب کارگران در سال‌های بعد هموار ساخت.

حقوق مصرف‌گنندگان

باستیا معتقد است که هنگامی که فقط منفعتِ تولیدکننده مورد توجه قرار گیر که متاسفانه اغلب چنین است- نمی‌توان از حرکت‌هایِ خلافِ منافعِ عمومی جلوگیری کرد چرا که تولیدکننده خواهانِ مضاعف شدن موانع- نیازها- و زحمات است.

آثار فردریک باستیا

– توهمات اقتصادی -۱۸۴۵-
– سود و سرمایه -۱۸۴۹-
– قانون -۱۸۵۰-
– هماهنگی‌های اقتصادی -۱۸۵۰-
– آنچه دیده می‌شود و آنچه دیده نمی‌شود

 

منبع :

بورژوا

دنیای اقتصاد

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

آماندا سیفرید

آماندا سیفرید – Amanda Seyfried

آماندا سیفرید بازیگر و خواننده آمریکایی است- بازی در فیلم تلویزیونی به نام -همه فرزندان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 3 =