خانه / بزرگان تاریخ / فرانک ویتل – Frank Whittle

فرانک ویتل – Frank Whittle

فرانک ویتل
فرانک ویتل

فرانک ویتل دانشمند و مخترع و افسر مهندس هوایی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بود- وی به خاطر توسعه موتور جت شناخته می‌شود- وی برنده جوایزی همچون نشان رامفورد شده است- او را پدر هواپیمای جت نامیده‌اند

زندگی فرانک وایتل

فرانک ویتل در در اول ژوین ۱۹۰۷ در شهر کاونتر در انگلستان متولد شد. خانواده اش زمانی که او نه ساله بود- از کاونتر مهاجرت نمودند و پدرش که یک متخصص مکانیک بود- کارخانه رینگ پیستون لیمینگتون را خرید. فرانک تحصیلات خود را از مدرسه ابتدایی میلورتون شروع کرد و پس از اتمام آن به کالج پسران لیمینگتون رفت. فرانک جوان که همیشه به هواپیما علاقه مند بودف همواره به عضویت نیروی هوایی می اندیشید.

او برای مهندسی ثبت نام کرد و موفق شد امتحانات کتبی را پشت سر بگذارد. اما چون قدش به اندازه کافی بلند نبود- در آزمون ورودی رد شد. یکی از آموزگاران فیزیک فرانک که از رد شدن او بسیار متاسف شده بود- یک لیست از تمرین هایی به او داد که فکر می کرد روی قد او تاثیر بگذارد. بعد از شش ماه قد فرانک سه اینچ بلندتر شد و مجددا برای پیوستن به نیروی هوایی ثبت نام کرد- اما این بار نیز رد شد. علت رد شدن فرانک در دومین مراجعه اش این بود که او قبلا در بررسی های پزشکی پذیرفته نشده بود و طبق قانون نیروی هوایی در آن زمان اگر کسی یک بار در بررسی های پزشکی ردمی شد- دیگر هرگز نمی توانست وارد نیروی هوایی شود.
فرانک برای سومین بار جهت پیوستن به نیروی هوایی ثبت نام نمود. اما این بار از مردود شدنش در بررسی های پزشکی گذشته چیزی به آن ها نگفت و بالاخره توانست وارد نیروی هوایی شود و در نیروی هوایی سه سال به عنوان کمک مکانیک آموزش دید و با پشتکاری که از خود نشان داد- توانست شانس تحصیل در دانشگاه افسری و پرواز را به دست آورد.

 

فرانک ویتل
فرانک ویتل

براساس قوانین دانشگاه در آن زمان- پنج شاگرد اول هر دوره شانس راه یابی به دوره آموزش پرواز را پیدا می کردند و ویتل در آن دوره نفر ششم شده بود- اما آزمون پزشکی که قبلا برای فرانک دردسرهای زیاد درست کرده بود این بار برای او خوش شانسی آورد. شاگردی که نفر اول آن دوره شده بود- در آزمون پزشکی رد شد و ویتل با پنهان کردن بیماری دندان هایش توانست به دوره آموزش پرواز راه یابد. ویتل دوره آموزش پرواز خود را با موفقیت به پایان رساند و در ۱۹۲۷ توانست با یک هواپیما دوباله آورو _ ۵۰۴ کا به تنهایی پرواز کند.
او در طول مدتی که در نیروی هوایی آموزش می دید- در یک اتاق مشترک با شخصی به نام رالف دادل ویلیامز اقامت داشت. این شخص بعدها تاثیر مهمی بر زندگی ویتل و توسعه موتور جت گذاشت. بعد ازاینکه ویتل دوره آموزش خود را به پایان رساند- ابتدا به اسکادران ۱۱۱ نیروی هوایی انگلستان و سپس در ۱۹۲۹ به عنوان معلم به مدرسه پرواز مرکز نیروی هوایی ۲ فرستاده شد. در آنجا بود که ایده یک موتور جدید برای هواپیماها در ذهن او شکل گرفت. با کمک افسر پرواز جان جانسون او توانست- ایده هایش را در رابطه با پیشرانه جت به دانشمندان وزارت هوانوردی ارایه دهد اما از آنجا که فضا علم دنیا در آن زمان هنوز آمادگی پذیرش ایده های پیشرفته ویتل را نداشت- ایده های او ناکارآمد قلمداد شدند.

در پی موفقیت های ویتل او به دیگب در جنوب شرقی کانادا فرستاده و با یک درجه ارتقا- افسر پرواز شد. در دیگب ویتل با همسر اول خود دروتی در ۲۴ مه ۱۹۳۰ ازدواج کرد. در پایان همان سال ویتل به واحد آزمایش هواپیماهای دریایی در فلیکستاو فرستاده شد. در آنجا مجددا سعی کرد ایده هایش را در رابطه با موتور جدید مطرح کند- اما موفق نشد. تا اینکه با هم اتاقی سابقش- رالف مجددا ملاقات کرد. رالف که به ایده های ویتل ایمان داشت- سعی کرد باری ساخت اختراع ویتل پول تهیه کند- اما موفق نشد.
پس از سفر به فلیکستاو- ویتل برای گذراندن یک دوره مهندسی مخصوص افسران در آگوست ۱۹۳۲ به هنلو فرستاده شد. او توانست دوره مهندسی خود را به بهترین نحو- دوازده ماه زودتر از برنامه به پایان برساند. به همین خاطر وزارت هوانوردی به او اجازه داد- در یک دوره علوم مکانیک در کمبریج شرکت کند. در جولای ۱۹۳۴ ویتل برای گذراندن دوره علوم مکانیک وارد کالج پیترهاوس شد. از آنجاکه در هنلو- ویتل دوره مهندسی را گذرانده بود- بدون گذراندن سال اول دوره سه ساله کالج وارد سال دوم آن دوره شد.

فرانک ویتل
فرانک ویتل

در سال ۱۹۳۶ با تاسیس کارخانه خصوصی -پاورجت- به ساخت و آزمایش اختراعش پرداخت.

در سال ۱۹۳۷ اولین موتور جت خود را روی زمین آزمایش کرد. تا آن زمان او همچنان از سرمایه و حمایت اندکی برخوردار بود. در ۲۷ آگوست-۱۹۳۹ -هانیکل اچ‌ای ۱۷۸- که توسط -هانس یوخیم پابست فون اوهاین- آلمانی طراحی شده بود- اولین پرواز موتور جت در تاریخ را به انجام رساند. مدل موتور جت آلمانی به صورت مستقل از تلاش‌های ویتل تکمیل شده بود. یک هفته پس از پرواز -اچ‌ای ۱۷۸- جنگ‌جهانی دوم در اروپا آغاز شد. پروژه ویتل- فضایی دوباره برای تحقیق و آزمایش یافت. نیروی هوایی سفارش ساخت موتور جت جدیدی را به شرکت -پاور جت- داد و از شرکت هواپیمایی گلاستر خواستار تولید هواپیمایی آزمایشی با مشخصات یکسان به نام E۲۸/ ۳۹ شد. در ۱۵ مه۱۹۴۱ هواپیمای جت‌گلاستر ویتل E۲۸/ ۳۹ با موتور جت تکمیل شده توسط شرکت توربین انگلستان که تا آن روز به عقاید ویتل بی‌توجه بود- به پرواز درآمد. ویتل در سال ۱۹۴۸ با درجه فرمانده یگان هوایی از نیروی هوایی سلطنتی بازنشسته شد. کتاب وی با نام -جت- داستان یک پیشرو- در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. او از سال ۱۹۷۷ تا زمان مرگ استاد تحقیق آکادمی فنون و علوم هوایی آمریکا در آناپولیس مریلند بود.

مرگ فرانک ویتل

بالاخره سر فرانک ویتل پس از یک مبارزه طولانی با سرطان در 8 آگوست 1996 در سن 89 سالگی در منزلش در مریلند در گذشت.

 

منبع :

دنیای اقتصاد

تعبیرستان

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

آراپیک باغداساریان

آراپیک باغداساریان – Arapic Baghdasariyan

آراپیک باغداساریان کاریکاتوریست- طراح گرافیک- کارگردان و مترجم ایرانی بود -آراپیک در اواخر عمر کوتاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =