خانه / نام آوران / سویی شیرو هوندا – Soichiro Honda

سویی شیرو هوندا – Soichiro Honda

سویی شیرو هوندا
سویی شیرو هوندا

سویی شیرو هوندا مهندس و صنعتگر ژاپنی بود- که در سال ۱۹۴۸ شرکت هوندا موتور را تاسیس کرد- وی در طول سال‌های بعد- اقدام به توسعه این شرکت نمود- به‌گونه‌ای که شرکت هوندا را از یک کلبه چوبی که در آن دوچرخه‌های موتوردار تولید می‌کرد- به یک شرکت چندملیتی تولیدکننده خودرو و موتورسیکلت تبدیل نمود- این شرکت محصولات خود را به سراسر جهان عرصه می‌کند

زندگی سویی شیرو هوندا

سویی شیرو هوندا در ۱۷ نوامبر ۱۹۰۶ در استان شیزویوکا- ژاپن به دنیا آمد . سویی شیرو هوندا موسس شرکت هوندا فرزند یک آهنگر و مکانیک ماهر بود که در اواسط تحصیل خود در دبیرستان- آموختن را رها کرد و ظرف مدت 12 سال- بزرگترین شرکت موتورسیکلت‌سازی دنیا را تاسیس کرد. سویی شیرو 40 ساله در 1946 موسسه تحقیقات فنی هوندا را دایر کرد تا دوچرخه های کوچک موتوری تولید کند.

سویی شیرو هوندا در 1948 تنها با 3200 دلار سرمایه و خرید موتورهای مازاد و پیوند زدن آنها به دوچرخه ها شرکتی را بنیان گذاشت که هم اکنون در دنیا جایگاه اول موتورسیکلت‌سازی را داراست. هدف او تولید یک وسیله حمل و نقل ارزان بود. این چیزی بود که ژاپن پس ازجنگ جهانی می طلبید.
سویی شیرو هوندا در سال 1973 و در سن 66 سالگی-در 25 سالگرد تاسیس شرکت بازنشسته شد. بخشی از موقعیت او مرهون شراکت تجاری با فوجی ساوا در امر بازاریابی و توزیع بود. هوندا راه و روش فنی و مهندسی شرکت را تعیین می کرد و فوجی ساوا خط‌ مشی بازاریابی و امور اداری را. هوندا از همان ابتدا معتقد بود تعمیر اتومبیل- که بسیار به آن علاقه داشت- کــاری است محدود زیرا تنها می‌تواند در مناطق محــلی و اطراف آن به کار آید.

سویی شیرو هوندا می گفت اگـر من بتوانم وسیله‌ای بسازم می توانم کسب و کار خود را تا نقطه های دوردست دنیا گسترش دهم. او به عنوان توجیه ترک تحصیل خود می گوید: حال کسی را داشتم که از گرسنگی دارد می‌میرد اما به جای وعده ای غذا از او انتظار دارند که اصول تغذیه صحیح را بیاموزد.
بدین جهت او به مدیریت در محل کار معتقد بود و می گفت در کف کارخانه دانش بیشتری وجود دارد تا در دفتر کار. هنگامی که در محل باشید می بینید چه چیزی واقعی است. او به تعبیر خودش نخست با سخت‌ترین دشواریها روبرو می شد. از ناکامی باکی نداشت و براین باور بود که موفقیت را تنها می توان از راه ناکامیهای مکرر و خویشتن‌نگری به دست آورد.

سویی شیرو هوندا
سویی شیرو هوندا

درواقع موفقیت یعنی یک درصد از کاری که 99 درصد آن شکست بوده است. عقیده هوندا درباره کارکنان آن بود که در وهله نخست- هرکس باید برای خودش کار کند. کارکنان خود را فدای شرکت نمی‌کنند. انسانها برای انجام کار به شرکت می آیند تا از آن لذت ببرند. همین احساس منجر به نوآوری می شود. هوندا شکیبایی را شرط موفقیت می دانست و می گفت: می گویند هریک از ما جلوه ای از ذات بی‌همتای خالق را در خود نهفته داریم. فکر می کنم که سهم من از این موهبت- شکیبایی است که وادارم کرد تا در کمین فرصتها باشم.
فکر جستجوگر و خلاق سویی شیرو هوندا- آهنگرزاده روستاهای ژاپن آنقدر عالی بود که شاید آدمی می توانست از همت بلند او دریابد که پس از ترک تحصیل دبیرستان بتواند طی مدت 12سال بزرگترین کارخانه موتورسیکلت‌سازی جهان را داشته باشد.اما شاید خود او نیز از همان ابتدا به فکرش نیز خطور نمی کرد که بتواند با ورود از دنیای موتورسیکلت‌سازی به عرصه تخصصی خودروسازی- در میان غولهای خودروساز جهان سربرآورد و در مقام هفتم سرفرازانه بایستد.

زمانی که به همراه شریک مبتکر تجاری خود فوجی ساوا اولین خودروی هوندا را در آمریکا طراحی و عرضه کرد- تصور این امر مشکل بود که این شرکت تا دو دهه قبل از آن اساسا هیچگونه خودرویی تولید نکرده است.اما نبوغ فنی و مهندسی هوندا در کنار استعداد بازاریابی و توزیع فوجی ساوا چنین امکانی را فراهم آورد و شرکتی را به جهانیان معرفی کردند که بیش از نیمی از کارکنان آن- هم اینک در آمریکا به موتورسیکلت‌سازی و خودروسازی مشغول هستند و در سال 2008- کارخانه خودروسازی دیگری با ظرفیت 200 هزار خودرو در سال در آن کشور افتتاح خواهدکرد.

رسیدن به قله کوه موفقیت و پیشرفت- هدف هوندا بود که با تلاش و همت و سخت کوشی بدان دست یافت. زمانی که هوندا- تنها با شش نفر اولین نمایندگی خود را در کمال صرفه‌جویی و آزادمنشی و آینده‌نگری در آمریکا دایر می‌کرد- شاید یکی از آموزه‌های فرهنگی آن کشور پشتیبان معنوی آنها بود: هر چیزی با ارزش و گرانبهاست و اتلاف گناه است

چشم انداز و ماموریت

شرکت هوندا چشم انداز خود را چنین تعریف کرده است: جامعه در اثر رهبری اجتماعی هوندا بهتر خواهدشد. ماموریت هوندا نیز عبارت است از: رفاه و غنای اجتماعی- اقتصادی و آموزشی جوامع از طریق مشارکت فردی و همکاری جمعی.

سویی شیرو هوندا
سویی شیرو هوندا

اهداف شرکت هوندا عبارت است از:

-توجه و پاسخ دادن به نیازهای اجتماع-
-درک- توافق و تعهد و مشارکت کارکنان-
-به کارگیری مناسب منابع-
-بیشینه کردن منافع بالقوه-
-پشتیبانی طرح تجاری هوندا.

کارکنان شرکت هوندا

هنگامی که در 1979- هوندا اولین کارخانه خود را در آمریکا بنیاد نهاد- اولین شرکتی بود که مستقیما نیروهای آمریکایی را به استخدام خود درآورد. هم اکنون از 167 هزار نفر کارکنان شرکت- بیش از 100 هزار نفر در آمریکا در حوزه موتورسیکلت و خودروسازی فعالیت دارند. 27 هزار نفر از این افراد در حوزه تحقیق و توسعه مشغول هستند.

فروش

هوندا هم اکنون یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا محسوب می شود. در سال 2005- 164/436/3 دستگاه خودرو یعنی 3/5 درصد تولید کل جهانی به هوندا اختصاص داشت. هوندا با فروش حدود 95 میلیارد دلاری و سود خالص 5 میلیارد دلاری در رتبه 31 پانصد شرکت برتر جهانی قرار گرفته است.

 

منبع :

بیتوته

آکاایران

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

آراپیک باغداساریان

آراپیک باغداساریان – Arapic Baghdasariyan

آراپیک باغداساریان کاریکاتوریست- طراح گرافیک- کارگردان و مترجم ایرانی بود -آراپیک در اواخر عمر کوتاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =