خانه / نام آوران / برهان الدین کرمانی – Burhan-ud-din Kermani

برهان الدین کرمانی – Burhan-ud-din Kermani

برهان الدین کرمانی
برهان الدین کرمانی

برهان الدین کرمانی با نام کامل برهان الدین نفیس بن عوض بن حکیم کرمانی پزشک ایرانی قرن پانزده میلادی از کرمان بود- وی که معروف به طبیب نفیس یا حکیم نفیس- نیز میباشد و گاه برهان نفیس هم خوانده شده- از حکیمان- طبیبان و دانشمندان مشهور ایران در قرن نهم هجری و از بزرگترین و نامدارترین مولفین کتابهای پزشکی در تاریخ پزشکی ایران محسوب میشود

زندگی برهان الدین کرمانی

برهان‌ الدین کرمانی در حدود سال ۸۱۲ قمری در شهر کرمان متولد شد. خاندان و پدران او -لااقل تا چهار نسل قبل از او- همگی از اطبای کرمان بودند و به صناعت طب و طبابت در کرمان شهرت داشتند و از جمله پدر و پدربزرگش- هر دو از حکیمان و طبیبان کرمان به حساب می‌آمدند.
نفیس بن عوض در کرمان تحصیلات طبی خود را به پایان رسانید و در همین شهر به طبابت مشغول شد. مهارت و حذاقت وی در طب به زودی شهره خاص و عام گردید. در نهایت شهرت این طبیب حاذق کرمانی آن قدر عالمگیر شد- که -الغ بیک بن شاهرخ بن تیمور گورکانی- پادشاه نامدار تیموری- وی را از کرمان به سمرقند فراخواند و او بعنوان پزشک مخصوص در دربار الغ بیگ به کار مشغول شد. وی در دوران اقامت خویش در سمرقند بنا به درخواست الغ بیگ گورکانی- به تدوین چند رساله و از جمله رساله مشهور خود شرح الاسباب و العلامات و نیز مجموعه موجزالقانون -خلاصه قانون ابن سینا- مشغول شد که تالیف برخی از آنها سالها بعد از قتل الغ بیگ و هنگامیکه حکیم نفیس به کرمان بازگشته بود- در این شهر تکمیل شدند.
برهان الدین کرمانی پس از مرگ الغ بیگ به کرمان بازگشت و تا پایان عمر خویش در کرمان ماند و به تدریس طب به شاگردانی که برخی از آنها فرزندان او بودند و نیز به تالیف کتابهای پزشکی مشغول بود.

آثار برهان الدین کرمانی

– شرح الاسباب و العلامات
– شرح الموجز
– شرح قانونِ ابن سینا
– سمومات و حمیات

به گفته آیت الله جوادی آملی- برخی آثار نفیس بن عوض تا پنجاه سال پیش -یعنی تا اوایل قرن پانزدهم هجری- در حوزه‌های علمیه نجفِ اشرف تدریس می‌شد در سرزمین‌های اسلامی و بخصوص در ایران و عراق و در شبه جزیره هند و پاکستان- مورد رجوع و استفاده بود. رساله‌های پزشکی نفیس بن عوض نه فقط در ایران بلکه به قول علامه جوادی املی در شبه قاره هند و پاکستان به عنوان یک کتاب مختصر یا هندبوک مورد استفاده قرار می‌گرفت.

درباره او

حاجی خلیفه در کتاب کشف الظنون او را متطبب خوانده- یعنی کسی که ادعای طبابت دارد. حال آن که خود حاجی خلیفه درباره کتاب شرح الاسباب و العلامات وی می‌نویسد: -این کتاب شرحی است لطیف و در آن به خوبی تحقیق نموده و مطالب را واضح ساخته است-

دکتر مجید ملک محمدی در تشریح انتساب متطب به حکیم نفیس بن عوض شرح داده است:

-عموم اطبا قدیم خود را برای مقام طبابت لایق نمی د انستند و نام طبیب بر خود نمی‌گذارند چرا که این مقام را خیلی بالا و والا می‌دانستند و عموما خود را -متطبب- می‌نامیدند. چنانکه رازی و ابن سینا و عده زیادی در تمدن اسلامی خود را -متطبب- می‌گفتند . بعضی پا را فراتر نهاده کلمه -طبیب- و -حکیم- مطلق را برای ذات باری عزاسمه می‌دانستند و بس- و اگر کسی خود را به نام طبیب می‌خواند آن را نامتناسب می‌دانستند.

وی همچنین درباره برهان الدین نفیس بن عوض کرمانی می‌نویسد:

این طبیب کرمانی- نه فقط بخاطر مراتب علمی والای خود و تبحّر کم نظیرش در فن طبابت بلکه بواسطه اینکه سرمنشاء و سرسلسله جمع کثیری از پزشکان کرمان و ایران قرار گرفت- حایز اهمیت به شمار می‌رود و اغلب وقایع تاریخ پزشکی بویژه در کرمان طی اعصار بعد و دستِ کم تا قرن چهاردهم هجری تحت تاثیر اوست.
در کتاب تاریخ طب و طبابت در ایران نیز درباره او آمده است:
کتاب شرح الاسبابِ و العلامات او در کنار کتاب قانون ابن سینا دو منبع اصلی تدریس طب در مدارس طبی ایران بوده است.

درگذشت برهان الدین کرمانی

زمان دقیق وفات نفیس بن عوض مشخص نیست- برخی درگذشت وی را در سال 890 هجری قمری اعلام کرده اند.

 

منبع :

پرسن گرام

آکاایران

ویکی پدیا

مطلب پیشنهادی

آراپیک باغداساریان

آراپیک باغداساریان – Arapic Baghdasariyan

آراپیک باغداساریان کاریکاتوریست- طراح گرافیک- کارگردان و مترجم ایرانی بود -آراپیک در اواخر عمر کوتاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 20 =